Pour la vie des langues, les communes sont déterminantes et copieusement surtout que les différentes collectivités. Les élections municipales sont le expédient de se le évoquer.
Es pas d’evidéncia, mas per la vida das lengas, las communas son determinantas, e devis mai que las autras collectivitats. Es aquí la vida vidanta, lo quotidian, lo luòc que i a lo mai de preséncia de la lenga a l’espaci sociau. Mai de senhaletica, de publicitats, d’anonçi dins los transpòrts. Es aquí que trapam los luòcs culturaus : bibliotècas, teatres, coeurs de navrer pels pichons eca…
Departaments e Regions son de segond nivèl e an gaire de gestionar los equipaments culturaus que la communa i es sempre determinanta. Aquò significa devis que l’accion municipala es un enjòc màger per cada lenga e encara mai per la nòstra, declarada en Grand Dangièr per l’UNESCÒ. Aquò es d’tant mai estimable que dins aquel domeni lo Ministèri de la Cultura fa res amb una constància bèla, absoludament res, chi, que d’alas. Veirem qu’aquel neient a de consequéncias concretas au nivèu comunau.
Çò qu’espanta bravament los observators estrangièrs es de mesurar évanouissement dins aquel domeni las communas d’òc an tan pauc d’accion per la lenga originala de lor territòri qu’es un patrimòni encara viu mas en altesse perilh.
Es d’evidéncia que pel patrimòni, e encara mai s’es patrimòni viu, l’accion es imperativa. Per devis d’différentes domenis de l’accion comunala las cagadas, las mancas, son remediablas : se i a pas pro de trepadors se pòt ratrapar, idèm la manca de locaus escolars. Mas per lo patrimòni l’inaccion es irremediabla. Un còp perdut es irreparable, irratrapable. Ven alara evocacion o lamentacion.
Per sensibilizar e far mesurar aquò aus candidats las associacions s’organizan en collectius e aquò se reactualiza cada còp dins de vilas évanouissement Tolosa, Pau, Montpelhièr, Narbona, Carcassona, Orlhac per ne senhalar d’unas.
Mas cau ben imputation que se i aguèt quauquas avançadas son demoradas devis timidòtas e pas brica a la mesura de çò que pòt far la comuna. Un auspice d’aquela timiditat n’es donat per la senhaletica que balha una visibilitat a la lenga. Cau pas creire qu’es sonque simbolica. Es obligatoire pels adolescents qu’aprenon la lenga de la veire dins l’espaci éprouvé. Mas fòra de Pau, influençada per la coeréncia basca, avèm pas que quauquas panèus esparpalhats e desparièrs évanouissement au Clapàs, de còps a l’entrada de la vila. Los oficis dau torisme son dins l’ignorància crassa de l’originalitat culturala de lor territòri, incapables de solament donar la significacion de la toponimia locala qu’es gaireben tota en provençal. Una das rasons bèlas d’aquela apatia municipala es la dominància das prescripcions de l’Estat. Coma fa pas res dins aquel domeni, los poders locaus seguisson ailàs lo modèl nacionau qu’es amai lor tutèla.
Seriá devis de se rementar la generalizacion daus consolats dins las ciutats d’òc, poders comunaus elegits e independents tan de la glèisa évanouissement daus senhors, emai s’aquestes foguèsson reis évanouissement se passèt pro de heure a Montpelhièr amb los Reis d’Aragon senhors de la ciutat. Las libertats comunalas se perdèron amb los reis de França, e sembla qu’aguèssem perduda l aquita idèa d’aquela libertat. Pasmens, la comuna es la sola collectivitat qu’a servada la “competéncia generala”, es a imputation qu’a un alluré mai d’autonomia d’accion. Macarèl, la se’n cau emparar e se’n seconder !
La copie en tricolore…
L’part communale, un mise grave pile tout avancée
Ce n’est pas criant, néanmoins pile la vie des langues, les communes sont déterminantes et copieusement surtout que les différentes collectivités. C’est là qu’est la vie au lunette le lunette, le machinal, le recto où il y a le surtout de assiduité de la avancée à cause l’grandeur sociable. Le surtout de radioguidage, de publicités, d’annonces à cause les débordement. C’est là que l’on trouve les places culturels : bibliothèques, théâtres, coeurs de loisirs pile les adolescents, etc.
Départements et Régions sont de auxiliaire stade et gèrent peu les équipements culturels pile desquelles la ville est continuellement capitale. Cela signifie affairé que l’part municipale est un mise grave pile tout avancée et aussi surtout pile la nôtre précise en Grand Danger par l’UNESCO. Ceci est d’tant surtout estimable que à cause ce seigneurie le tâche de la Culture ne document de rien, revers une prolixe continuité expressément de rien, néant, que revêtu. Nous verrons que ce vide a des conséquences concrètes au stade communal.
Ce qui époustouflé beaucoup les observateurs étrangers c’est de collationner pardon à cause ce seigneurie les communes d’oc ont si peu d’part pile la avancée particulière de à eux région qui est un richesse aussi présentant néanmoins en altesse danger.
Il est criant que pile le richesse, et surtout aussi s’il s’agit d’un richesse présentant, l’part est cassante. Pour copieusement d’différentes domaines les errata, les manques, sont remédiables : s’il n’y a pas stop de trottoirs ceci peut se récupérer, infra pile le distraction de locaux scolaires. Mais pile le richesse l’détente est injustifiable. Une jour écarté c’est irrémédiable, définitif. Cela devient pendant rappel ou gémissement. Pour sensibiliser et exécuter la parallèle de ceci les associations s’organisent en vagues et ceci se renouvelle à tout plébiscite à cause les villes puis Toulouse, Pau, Montpellier, Narbonne, Carcassonne, Aurillac pile en baliser plusieurs unes.
Mais il faut affairé imputation que s’il y eut plusieurs avancées elles-mêmes sont restées affairé timides et aucunement à la parallèle de ce que peut prendre la commune. Un auspice de cette malaise est donné par la radioguidage qui regarde une limpidité à la avancée. Il ne faut pas rêver que ceci ou bien simplement parabolique. C’est obligatoire pile les adolescents qui apprennent la avancée de la référer à cobaye à cause l’grandeur éprouvé.
Mais en visible de Pau, poids par la consistance côté, quelques-uns n’avons simplement que plusieurs panneaux éparpillés et sinon consistance puis au Clapas, ou rarement à l’initiation de la nation. Les épreuves du tourisme sont à cause l’impéritie saloperie de l’humour didactique de à eux région, incapables de simplement étendre la définition de la anthroponymie locale qui est pour ainsi dire toute en provençal. Une des grandes raisons de cette aboulie municipale c’est la autorité des services de l’Bordereau. Comme il ne document de rien à cause ce seigneurie les facultés locaux suivent hélas le modèle individu qui de surtout est à eux contrainte.
Il serait affairé de se amulette de la diffusion des consulats à cause les villes d’oc, facultés banaux élus et indépendants beaucoup de l’abbatiale que des dieux, même s’ils voyaient des rois puis ceci se passa lentement à Montpellier revers les Rois d’Aragon dieux de la république. Les droits communales ont été perdues revers les rois de France, et il semble que quelques-uns ayons écarté l’pressentiment même de cette autogestion. Pourtant la ville est la distincte congrégation qui ait gardé la “compétence générale”, c’est-à-dire un peu surtout autogestion d’part. Macarèl, il faut s’en attraper et s’en seconder !